Op de galapagos! - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Isa Gaastra - WaarBenJij.nu Op de galapagos! - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Isa Gaastra - WaarBenJij.nu

Op de galapagos!

Blijf op de hoogte en volg Isa

13 September 2014 | Ecuador, Puerto Baquerizo Moreno

¡Buenas dias!
Mijn eerste verslag vanaf de galapagos!
Een goede reis gehad en eenmaal aangekomen op het vliegveld van San Christobal werd ik opgewacht door iemand van de organisatie. Samen met een andere vrijwilligster, Henrietta (een oudere vrouw uit Londen) werden we met de taxi naar onze families gebracht. Het was maar vijf minuutjes rijden maar tijdena de rit was er al een hele hoop te zien...

Wat me al eerste opviel is dat het hier veel armer is dan ik dacht. Er lopen veel magere dieren rond, en er lift veel afval. Grotendeels van de huizen hebben geen ramen en/of deuren, en de helft is onbewoonbaar omdat het niet af is of deels is ingestort. Ze zien er daardoor niet minder leuk uit, alle muren zijn geschilderd in alle kleuren van de regenboog!

Kort nadat we die arme Henrietta, die geen woord spaans sprak, en haar gezin geen woord engels, een beetje hulpeloos hadden afgezet bij haar huis, stopte we bij en groor hek met afgebladderde witte verf, wat een schattig klein limoengroen huisje beschermde. Ik deed de deur open en daar stond mijn moedertje (echt een moedertje, ze komt nauwelijks tot mij schouders)! Ze begroette me meteen met een dikke zoen en knuffel, ik voelde me meteen heel welkom. Het huisje is mini, de woonkamer is denk ik twee meter breed en daar achter is een keukentje. De oranje, rode, groene, en gele muur zijn bedekt met posters. Een zeer bijzondere verzameling van Bob marley, maria, een playboy poster (naast de tv :') ), een schoenen reclame, winnie de pooh, een jezus aan het kruis en een paar honden. Overal staan plastic beeldjes, van die enge kinderpoppen en knuffels.

Mijn kamertje is net zoals de huiskamer, vrolijk gekleurde muren met een bijzondere verzamelung posters en een groot zacht bed. Ging meteen mijn spulletjes uitpakken om het een beetje mijn eigen plekje te maken. Vanuit de woonkamer schalde Elvis Crespo (SUAVEMENTEEEE) en mijn moedertje nog harder. Toen ik wat meer geaard was kwam de dochter thuis, Pricilla, een heel aardig meisje van 19 die eruit ziet als 12. We gingen lunchen (ze eten hier warme maaltijden als lunch, wat goed uitkomt aangezien mijn tijdsverschil) en ik kreeg een kom kippensoep met aardappel, arroz (rijst) met een soort vlees (vroeg maar niet wat het was) en een prutje van doperwten, en een grote bak papaya (uit de eigen tuin!!) met yoghurt. Het zag er werkelijk niet uit, maar het was echt heel erg lekker!

In de middag kreeg ik een kleine rondleiding over het eiland van de organisatie, meteen de zeeleeuwen gespot! Ze lagen gewoon in de speeltuin tussen de kinderen, ze zijn totaal niet bang voor mensen. Klinkt leuker dan het is, want ze stinken verschrikkelijk!!

Eenmaal terug bij het kantoor van projects abroad ontmoette ikceen andere arts&crafta vrijwilliger uit frankrijk. Hij vroeg of ik wilde kijken bij zijn les die middag. Dat was zo leuk! De kinderen waren heel lief en creatief, hij had een leuke opdracht voor ze bedacht en iedereen deed goed mee. Ook leuk waren de kreten van verwondering toen ik mijn knotje losmaakte en mijn haar losgooide, 'ella es Rapunzel!' En dat was voor de rest van de dag mijn bijnaam.

Toen ik weer thuis was stond mn moedertje alweer in de keuken. Weer arroz en nu met een prutje van wortel en mais met chorizo. Daarna gingen we naar de kerk voor een familielid, ik snapte niet helemaal waarom. Het spaans is best lastig te begrijpen, ze praten met een aardig accent waarbij ze letters inslikken en heel snel. Het was een supervrolijke kerk met allemaal kleurtjes en schilderijen van jezus op de galapagos, tussen de zeeleeuwen en die vogeltjes met blauwe voetjes. Aan het eind moest ik iedereen gedag zeggen en iedereen gaf me een knuffel en een zoen, zo open zou je in nederland als vreemnde niet worden ontvangen.

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben zat ik alsof het nooit anders geweest is aan tafel met mn moedertje en Pricilla. Als ontbijt kreeg ik een rolletje in een plastic tas. Eeehm.... ja. Ik maakte het open en er zat een soort deegworst in. Het bleek later van mais te zijn. Het had niet veel smaak maar als ontbijt best lekker! Mama liep naar buiten en kwam terug met een paar vieze naranjas (sinaasappels) ik haar handen waar ze even later de lekkerste sinaasappelsap ikxik ooit heb geproeft mee maakte. Daarna nam ik een frisse douche, warm water kennen ze hier volgens mij niet, en hoe harder ik de douche zette, hoe donkerder het in de badkamer werd. Iets met stroom enzoo...

In de middag gingen we naar de zus van mn moedertje om met de hele familie te eten. De man (een visser) kwam thuis met vijf enorme zeemonsters ( bleken kreeften te zijn) waar ik in zee heeeeeel hard voorbij zou zwemmen. Hij had ze vers gevangen, en de vrouwen gingen het eten maken. Ondertussen stond er keiharde merengue op en deden ze in de keuken af en toe een klein dansje, fantastisch! Toen het klaar was kreeg ik een kom gele aardappelsoep met erwten waarin vijf kreeftenpotendreven. Wat moest ik hier nou mee!! Iedereen begon te slurpen knagen en pulken in die pootjes (ze eten hier echt onwijs smerig allemaal) en na goed geobserveerd te hebben waagde ik ook maar een gok. En waaauw wat lekker!! Na de soep kregen we weer arroz met nog meer kreeft en een groenteprutje en avocado. Grappig dat als je im Nederland kreeft wilt bestellen je een vermogen betaald, en hier halen ze het zo zelf uit de zee!

Maandag ga ik beginnen aan mn project, heb er echt heel veel zin in.

Muchos besos,

Isa!

  • 13 September 2014 - 22:24

    Willy:

    Leuk verhaal weer Isa, erg leuk om zo een beetje in jeleventje daar mee te kunnen kijken, klinkt heel gezellig en liefdevol.

    succes maandag met je project!

    Xxx

  • 13 September 2014 - 23:49

    Omie:

    Ha die lieve Isa, wat weer een prachtig verhaal, ik krijg er een fijn gevoel bij, hoe je daar bent ontvangen, aardige en lieve mensen , die goed voor je zijn. En dat je zo geniet van de bijzondere maaltijden! Shapo, de manier waarop je alles proeft en eet en je het lekker vind! Lekker slaapt en je nu al geniet van alles wat je daar overkomt! Wat een indrukken allemaal, heel fijn dat je zo uitvoerig je reisverslag vertaald daar genieten wij van hoor, ga zo door, je doet het super leuk! Heel benieuwd hoe je eerste dag gaat verlopen als je echt aan de slag gaat, succes lieverd, wij denken aan je hoor! Veel liefs en geniet van een mooie tijd waar je zo naar hebt uitgekeken, dikke knuffel en kijk al uit naar je volgende verhaal! Omie XXX
    Ook de groetjes van Opa hoor!

  • 14 September 2014 - 08:21

    Helga:

    Lieve Isa, het is een feestje om je verslagen te lezen! Fijn dat je goed omgaat met al die nieuwe dingen. Ik vind het stoer hoor. Veel succes morgen! XXX

  • 14 September 2014 - 09:31

    Diny:


    Hallo Isa,
    Wat een prachtige verhalen. Heel bijzonder om mee te maken. Geniet er van.
    Jos en Diny

  • 14 September 2014 - 11:07

    Geri En Peter:

    Lieve Isa,
    Weer z'on prachtig verslag! Heerlijk om te lezen!
    Elke keer weer spannend wat je te eten krijgt natuurlijk!
    Ben benieuwd hoe je de eerste dag van je werk straks gaat ervaren, veel succes, geniet ervan!
    Liefs van ons allemaal Geri en Peter.

  • 14 September 2014 - 14:15

    Opa En Oma G:

    Lieve Isa ,


    Wat een tof verslag van je ervaringen daar, veel succes morgen met je eerste werkdag.

    Liefs van ons
    Opa en Oma G

  • 14 September 2014 - 16:39

    Jannie/mamsie:

    Hai lieffie,
    Zo ver weg maar ook zo dichtbij door je leuke verslagen, we genieten ervan

  • 14 September 2014 - 16:46

    Jannie/mamsie:

    Vervolg: (berichtje was per ongeluk verstuurd

  • 14 September 2014 - 16:54

    Jannie/mamsie:

    Trots op je dat je je zo aanpast en open stelt voor nieuwe dingen, hierdoor zal je nog veel mooie en bijzondere diingen gaan beleven.
    Spannend morgen, je eerste werkdag!!
    Daar doe je het uiteindelijk voor.
    Heel veel succes en we denken aan je.
    Dikke knuffel van ons. Xxxx

  • 14 September 2014 - 18:03

    Allei:

    Hola Isa,

    Wat een mooi verhaal en wat leuk dat ik je mag volgen. Een ervaring om zo in een gastgezin mee te draaien en zo te lezen is het een moedertje met een groot hart. Veel succes maandag en ik zie al weer uit naar je volgende verhaal
    y hasta la próxima
    Allei

  • 14 September 2014 - 19:02

    Noa:

    Heeyy issieee,
    Wat leuk om te lezen wat je nu al allemaal heb mee gemaakt :) ik ben benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren met me zussiee

  • 14 September 2014 - 20:48

    Rowie Koolemans:

    Heel Isa!!

    Wat super stoer ben je!!!
    Echt heel leuk om alles zo te lezen! Ik hoop dat je veel leert en dat je heel veel plezier mag hebben daar!!!
    Veel succes met het project en... Mucho besos desde Nieuwveen ^^,

    Xxxxxx Rowie <3

  • 14 September 2014 - 21:03

    Monique:

    Hey Isa,

    Leuk om te lezen, alleen het eten daar lijkt mij al een feesie, en dan al die lieve mensen, nou stoer hoor! Veel succes met je project en we wachten met smart op je volgende reisverslag.

    Liefs van ons allemaal.

  • 15 September 2014 - 18:11

    Milena:

    Hee schat!
    hahaha, vind het echt geweldig om je verhalen te lezen!
    Ik zie het in m'n hoofd allemaal gebeuren.
    Goed dat je voor alles openstaat, maar had natuurlijk niks anders van je verwacht!
    Geniet van je latijns-amerikaanse etentjes (die je overigens heel leuk beschreef) en vooral van alle mooie avonturen die je gaat beleven!

    lieeefs,

    milena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isa

Hooi! Ik ga zes weken vrijwilligers werk doen op de Galapagos eilanden, Ecuador. Hier kun je lezen wat ik allemaal doe en meemaak tijdens mijn reis!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 75678

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 24 Oktober 2014

Arts & Crafts op de Galapagos

Landen bezocht: